Zawartość

Czy zleceniodawca może żądać od zleceniobiorcy zwrotu środków z tytułu pomocy w ramach świadczenia postojowego? Pytanie na infolinię 800-676-676

Data: 
2020-07-27

Zleceniodawca nie chce podać podstaw prawnych takiego żądania, natomiast domaga się od syna (zleceniobiorcy – przeprowadzał treningi sportowe) podpisania oświadczenia, że ten zrzeka się pomocy państwa. Nie przelał też ostatniej transzy z tytułu świadczenia. Pan pyta, w jaki sposób można to wyegzekwować oraz skontrolować, czy otrzymane środki są wykorzystywane zgodnie z celem, na jaki zostały przyznane.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że wniosek o wypłatę świadczenia postojowego składa do ZUS zleceniodawca, na podstawie informacji uzyskanych od zleceniobiorcy. W formularzu RSP-C (sekcja II) przesyłanym do ZUS, zleceniodawca podaje dane identyfikacyjne osoby wykonującej umowę cywilnoprawną i jej rachunek bankowy. Dlatego też środki z tytułu świadczenia postojowego powinny zostać przekazane przez ZUS bezpośrednio na podany rachunek bankowy zleceniobiorcy.

Zatem to zleceniobiorca, a nie zleceniodawca powinien dysponować środkami z tytułu świadczenia postojowego, wypłaconymi bezpośrednio przez ZUS. Jeżeli we wniosku RSP-C został podany inny rachunek niż konto bankowe zleceniobiorcy, wówczas zaistniałe rozbieżności należy wyjaśnić w ZUS (oraz ewentualnie rozważyć zwrócenie się do zleceniodawcy o przekazane środków należnych zleceniobiorcy).

Gdyby bowiem zleceniodawca otrzymał środki z ZUS należne zleceniobiorcy i nie przekazał ich właściwemu odbiorcy, można by rozważyć czy nie nastąpiło tu bezpodstawne wzbogacenie po stronie zleceniodawcy i ewentualnie dochodzić ich zwrotu na podstawie art.  405 kodeksu cywilnego.

W razie wątpliwości lub pytań związanych z wypłatami świadczenia postojowego, informacje dodatkowe można uzyskać:

  • w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00-15.00 pod numerami telefonów: 22 290 87 02 lub 22 290 87 03,
  • w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00-18.00 pod numerem ogólnopolskiej infolinii: 22 560 16 00 – wybierz „0" (połączysz się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, następnie wybierz temat rozmowy „7", czyli wsparcie dla przedsiębiorców).

Galeria

  • Grafika przedstawiająca ludzi którzy kontaktują się ze sobą i pomagają na odległość. Napis PRACA

    Koronawirus i prawa pracowników