Godło RP
Zawartość

Jak sprawić, by centra powiadamiania ratunkowego były dostępne dla osób niesłyszących?

Data: 
2016-11-14
słowa kluczowe: 

W 2015 roku w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie uruchomiono bramkę sms do przyjmowania zgłoszeń alarmowych od osób niesłyszących. Kolejnym krokiem ułatwiającym kontakt ze służbami ratunkowymi było stworzenie specjalnie zaprojektowanej aplikacji na urządzenia mobilne, którą pod koniec ubiegłego roku wprowadzono w stolicy Warmii i Mazur.

O tym jak działa ta aplikacja opowiadali rzecznikowi praw obywatelskich przedstawiciele Olsztyńskiego Stowarzyszenia Głuchych oraz Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie i działającego tam Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Uczestnicy spotkania zastanawiali się, jak sprawić by rozwiązania ułatwiające osobom niesłyszącym kontakt ze służbami ratunkowymi zostały wprowadzone także w innych polskich miastach.

Podstawowym celem projektu realizowanego w Olsztynie  jest maksymalne uproszenie wprowadzania treści zgłoszenia. Pisanie, które często sprawia problem niesłyszącym, zastąpione zostało obrazami. Dzięki temu obsługa aplikacji staje się intuicyjna. Aby wysłać zgłoszenie należy wskazać kategorię zdarzenia, adres i ewentualne uwagi dotyczące zdarzenia.

  • zdjęcie: kilka osób siedzi naprzeciw siebie przy stole, za nimi stoi kobieta, która miga
    Dyskusja na temat aplikacji pozwalającej osobom niesłyszącym otrzymać pomoc
  • zdjęcie: kilka osób siedzi przy białtm stole za nimi jest telewizor
    Padało wiele pytań dotyczących funkcjonowania aplikacji
  • zdjęcie: przy białym stole siedzi kilka osób
    Uczestnicy spotkania
  • zdjęcie: mężczyzna w garniturze trzyma prezent obok stoją dwie kobiety
    Rzecznik otrzymał prezent od Olsztyńskiego Stowarzyszenia Głuchych
  • zdjęcie: kilka osób stoi i pozuje do wspólnego zdjęcia
    Pamiątkowe zdjęcie uczestników spotkania