Zawartość

Koronawirus. Przepisy o rękawiczkach w sklepach wciąż niejasne

Data: 
2020-05-11
  • Z przepisów nadal wprost nie wynika, czy zaopatrzenie w rękawiczki podczas zakupów jest obowiązkiem sklepu, czy też klienta
  • Sklep ma bowiem obowiązek "zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”
  • Wynikałoby z tego nie, że np. sklep może dodatkowo zapewnić płyn do dezynfekcji, ale że może to zrobić zamiast wydania rękawiczek
  • Niekonsekwencja legislacyjna nie jest zjawiskiem pożądanym w obecnych warunkach funkcjonowania społeczeństwa

RPO ponownie napisał do Ministra Zdrowia w sprawie niejasnego uregulowania kwestii dostarczania przez obiekty handlowe i usługowe rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk.

3 kwietnia RPO zwracał ministrowi uwagę,  że ówczesne przepisy stwierdzały, iż sklep ma obowiązek „zapewnić rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk”. To „lub” myli – wynikałoby z tego nie, że np. sklep może dodatkowo zapewnić płyn do dezynfekcji, ale że może to zrobić zamiast wydawania rękawiczek. Nie jest jednak w rozporządzeniu napisane, że do sklepu można wejść po założeniu rękawiczek LUB po dezynfekcji rąk. W efekcie ludzie nie mogą robić legalnie zakupów, jesli sklep nie dysponując rękawiczkami, wykorzysta „lub” do tego, by zaoferować klientom płyn do dezynfekcji. 

W odpowiedzi na wystąpienie napisano, że kwestie tę regulowało rozporządzenie Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem epidemii, obecnie zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów za 2 maja 2020 r

- Ale nowe przepisy powielają wciąż tę samą redakcję przepisów, w których mówi się o zapewnianiu rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk, jednocześnie nakazując szeroko uregulowanej kategorii klientów noszenie rękawiczek podczas zakupów – wskazuje teraz RPO.

Poprosił ministra o przedstawienie stanowiska co do niespójności, w związku z którą nadal nie wiadomo, czy zaopatrzenie w rękawiczki podczas zakupów należy do obowiązku podmiotu prowadzącego handel czy też do klienta.

Zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci dążą do wysokiego standardu higieny w stanie epidemii nawet bez jednoznacznych nakazów prawnych. Jednak zauważona niekonsekwencja legislacyjna nie jest zjawiskiem pożądanym w obecnych warunkach funkcjonowania społeczeństwa – podsumowuje RPO.

V.7102.2.2020

Galeria

  • Grafika - ludzie osobno, ale się wspierają. Napis "Funkcjonowanie państwa""
    Koronawirus i nasze państwo