Na obrazku ludzie podwyższeniu pod dachem

Edukacja, szkoły uczniowie

Organizacja nauczania dzieci, efekty reorganizacji prac szkoły, które mogą uderzac w prawa niektórych dzieci i rodziów, edukacja równościowa, zagwarantowania praw osobom z niepełnosprawnościami - te i inne problemy związane z edukacją dzieci i młodzieży pozsotają w zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich

  • Aktualności
  • Opis sprawy
  • Dokumenty
  • Powiązane sprawy

RPO: Polscy uczniowie uczący się poza polskim systemem oświaty powinni móc korzystać z ulg na komunikację

Data: 
2017-03-22
Grafika: autobus na przystanku

Z wniosków kierowanych do Rzecznika wynika, że uczniowie – obywatele polscy – zamieszkali na stałe na terenie Polski, ale uczęszczający do szkół poza polskim systemem oświaty, a także obywatele polscy mieszkający stale za granicą nie mają możliwości korzystania z ulg przejazdowych podczas korzystania z publicznego transportu zbiorowego w Polsce, gdyż nie posiadają legitymacji szkolnych uprawniających do ulgi. Legitymacje uprawniające do ulgi otrzymują jedynie uczniowie uczęszczający do szkół polskiego systemu oświaty.

Znamy laureatów II edycji Olimpiady o prawach i wolnościach obywatelskich

Data: 
2017-03-22
zdjęcie: mężczyzna w garniturze stoi na auli wykładowej, przed nim siedzi kilka osób

Już po raz drugi na Uczelni Łazarskiego odbyła się Olimpiada o prawach i wolnościach obywatelskich. Patronat nad wydarzeniem objął Rzecznik Praw Obywatelskich. Adam Bodnar wziął też udział w uroczystym podsumowaniu konkursu, a w komisji konkursowej zasiadał Dariusz Supeł – zastępca dyrektora Centrum Projektów Społecznych w Biurze RPO.

Rzecznik na spotkaniu z uczniami Liceum im. Sempołowskiej w Warszawie

Data: 
2017-03-17
zdjęcie: po lewej stronie stoi młody chłopak w błękitnej marynarce, który mówi do mikrofonu, po prawej tronie stoi mężczyzna w garniturze

Jak to możliwe, że przeszedł Pan ze znakomitej kancelarii prawnej do działania w organizacji pozarządowej, a następnie postanowił kandydować na urząd Rzecznika Praw Obywatelskich?

Pytaniem o nietypową drogę zawodową młodzież z XVI L.O. im Stefanii Sempołowskiej w Warszawie rozpoczęła spotkanie z Adamem Bodnarem.

Czy w Polsce obywatele są świadomi swoich praw? Jak często zwracają się do Rzecznika?

O prawach i wolnościach obywatelskich z młodzieżą

Data: 
2017-03-10
zdjęcie: na zielonym tkle stoi mężczyzna w granatowym garniturze, obok niego napis: interpretacja przepisów konstytucji

Jakie są największe wady i zalety pracy Rzecznika Praw Obywatelskich?

Co Pan sądzi o tzw. sędziach dublerach w Trybunale Konstytucyjnym?

Jakie RPO ma możliwości ochrony prawa do prywatności osób takich jak prezydent ale też sędziów, dziennikarzy?

Te i inne pytania skierowali do Adama Bodnara uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu.

RPO wziął udział w finałowej gali Szkoły Dialogu. TEKST WYSTĄPIENIA ADAMA BODNARA

Data: 
2017-03-03
Henryk Wujec, Adam Bodnar oraz nagrodzeni laureaci

Rzecznik praw obywatelskich wziął udział w uroczystej gali Szkoły Dialogu, która odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie. Program Szkoły Dialogu, realizowany przez fundację Forum Dialogu, ma na celu poszerzanie wiedzy uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na temat wielowiekowej obecności Żydów w Polsce oraz ich wkładu w rozwój społeczny, kulturalny i gospodarczy naszego kraju. W ramach cyklu 4 warsztatów młodzież, przy wsparciu trenerów Forum, przygotowuje autorską wycieczkę po miejscach związanych z żydowską przeszłością swojej miejscowości.

Strony

logo - żarówka

Organizacja nauczania dzieci, efekty reorganizacji prac szkoły, które mogą uderzac w prawa niektórych dzieci i rodziów, edukacja równościowa, zagwarantowania praw osobom z niepełnosprawnościami - te i inne problemy związane z edukacją dzieci i młodzieży pozsotają w zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich

Sprawę prowadzi: 

Odnośnik prowadzi do opisu zespołu prowadzącego sprawę

Odpowiedź MEN ws. edukacji antydyskryminacyjnejWystąpienie do MF ws. zasad finansowania edukacji uczniów z niepełnosprawnościamiDo MZ oraz MR ws. sklepików szkolnychDo MEN ws. zmian w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnejWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. edukacji uczniów należących do mniejszości narodowychPrzyjazny internet. Szkoła bez hejtu - informacjeRPO i koszty dowozu niepełnosprawnego dziecka do szkoły. Czy to naprawdę nie jest sprawa dla sądu administracyjnego?MEN odpowiada RPO w sprawie konsekwencji zmian w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. przenoszenia dzieci sześcioletnich do zerówek w szkołach podstawowychWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. edukacji antydyskryminacyjnej w szkołachWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie równego dostępu do nauczania religii lub etyki dla wszystkich uczniów Uczniowie szkół artystycznych nie mogą powtarzać II klasy po cofnięciu reformy sześciolatków – wystąpienie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Równa i bezpieczna szkoła – jak ją skutecznie wspierać?” – konferencja w Biurze RPOEfekt spotkania w Suwałkach: Wizyta szkoły podstawowej z Raczek na Stadionie Narodowym i CNKStypendium dla studentów z niepełnosprawnościami - wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa WyższegoPobieranie przez uczelnie wyższe nadmiernych opłat rekrutacyjnych – wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa WyższegoWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uregulowania monitoringu wizyjnego w szkołachWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie procedury przeprowadzania ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiegoSzkoły artystyczne respektują prawo rodziców do powtórzenia II klasy przez dzieci urodzone w II połowie 2008 r.Wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie rekrutacji na studia wyższe osób z tzw. starą maturą9-latek na wózku inwalidzkim nie może wjechać do szkoły.AKTUALIZACJARzecznik pyta MEN o zasady przeprowadzania egzaminów maturalnych z języków obcych i języka polskiegoRzecznik przedstawia minister edukacji rekomendacje, które zagwarantowałyby równy dostęp do lekcji religii i etykiCzego obawiają się obywatele z powodu likwidacji gimnazjów? W wystąpieniu generalnym Rzecznik przedstawia uwagi od ludzi, jakie do niego wpłynęłyUczniowie z Turośni Kościelnej z wizytą u RzecznikaRzecznik ponownie pisze do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie dostępu do edukacji osób z niepełnosprawnością w stopniu głębokimMEN o przygotowywaniu młodych Polaków do życia w społeczeństwie wielokulturowymReforma edukacji: Co z uczniami szkół muzycznych? Rzecznik pisze do Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa NarodowegoWarsztaty dla młodzieży z 44 Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie MEN odpowiada RPO w sprawie reformy edukacji i likwidacji gimnazjów: wszystko jest przewidzianeRzecznik rozmawia z uczniami, o tym jak zwalczać mowę nienawiściCzym są prawa człowieka dla najmłodszych obywateli? Uczniowie z wizytą w Biurze RPORzecznik pyta: Czy Prezydent zawetuje ustawę dotyczącą reformy systemu edukacji?Wątpliwości RPO w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów poprawkowych w szkołachRPO: Należy doprecyzować zasady uczestnictwa nauczycieli w uroczystościach religijnychWizyta RPO w Liceum im. Antoniego Dobiszewskiego w WarszawieSpotkanie z przedstawicielami Forum Związków ZawodowychRzecznik interweniuje w sprawie nauczycielek z Zabrza, które wzięły udział w Czarnym ProteścieRzecznik pyta Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego o kwestię rekrutacji na wyższe uczelnie na podstawie tzw. „starej matury”Nieprawidłowości dotyczące procedur rekrutacji na uczelnie wyższe, które kształcą studentów na kierunkach lekarskich i lekarsko-stomatologicznychRzecznik pisze do Ministra Zdrowia w sprawie antykoncepcji awaryjnej, klauzuli sumienia i edukacji seksualnejRPO wziął udział w finałowej gali Szkoły Dialogu. TEKST WYSTĄPIENIA ADAMA BODNARAO prawach i wolnościach obywatelskich z młodzieżąRzecznik na spotkaniu z uczniami Liceum im. Sempołowskiej w WarszawieZnamy laureatów II edycji Olimpiady o prawach i wolnościach obywatelskichRPO: Polscy uczniowie uczący się poza polskim systemem oświaty powinni móc korzystać z ulg na komunikację