Godło RP

Edukacja, szkoły uczniowie

Organizacja nauczania dzieci, efekty reorganizacji prac szkoły, które mogą uderzac w prawa niektórych dzieci i rodziów, edukacja równościowa, zagwarantowania praw osobom z niepełnosprawnościami - te i inne problemy związane z edukacją dzieci i młodzieży pozsotają w zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich

  • Aktualności
  • Opis sprawy
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Powiązane sprawy
Data: 
2018-09-14
Grafika: trzy ptaszki: wykluwający się, opierzony i fruwający
  • 200 tys. dzieci w Polsce ma orzeczoną niepełnosprawność. W przedszkolach jest ich ponad 30 tys., w szkołach podstawowych – 100 tys., w gimnazjach w roku szkolnym 2017/18 było 35 tys.
  • Z tego 28 tys. dzieci i młodzieży było objętych nauczaniem indywidualnym. To zwłaszcza ich rodzice boją się wprowadzanych zmian. RPO zabiegał o to, by lepiej przekazywać im informację na temat nowych zasad organizacji nauki dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Z odpowiedzi MEN wynika, że resort skupił się na intensywnym systemie szkoleń dla dyrektorów placówek oświatowych. Planuje też intensywne wizytacje szkół, by sprawdzić, jak wdrożona została zmiana
Data: 
2018-08-20
Grafika: okulary i książki
  • Maturzyści z Ostrowca Świętokrzyskiego, których wyniki egzaminów dojrzałości unieważniono w 2011 r., złożyli skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
  • Wcześniej przegrali oni sprawy przed sądami administracyjnymi, a ich skarg nie uwzględnił Trybunał Konstytucyjny
  • W opinii dla ETPC Rzecznik Praw Obywatelskich wskazał na możliwe naruszenie praw skarżących - prawa do sądu, do poszanowania życia prywatnego oraz do nauki
Data: 
2018-08-16
Grafika: trzy ptaszki: wykluwający się, opierzony i fruwający
  • Nowe przepisy wymuszające zatrudnianie nauczycieli na etat sprawią, że placówek niepublicznych nie będzie stać na dalsze zatrudnienie logopedów czy psychologów, którzy dotychczas pracowali na umowę cywilnoprawną
  • Z problemem tym zwracają się do RPO rodzice uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dyrektorzy niepublicznych placówek edukacyjnych
  • RPO wystąpił w tej sprawie do Ministra Edukacji Narodowej
Data: 
2018-08-16
Grafika: trzy ptaszki: wykluwający się, opierzony i fruwający
  • RPO dalej dopytuje Ministra Edukacji o przygotowania do zmian przepisów dotyczących nauczania indywidualnego
  • Wdrażana zmiana jest słuszna, chodzi jednak o to, by sam sposób jej wdrażania nie naruszył praw dzieci i ich rodziców
Data: 
2018-08-01
  • Wychowankowie Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych powinni mieć możliwość kontynuowania po osiągnięciu pełnoletności nauki w szkole wchodzącej w skład ośrodka  – uważa Rzecznik Praw Obywatelskich
  • Dziś kontynuowanie edukacji w MOW po 18. roku życia dłużej niż do zakończenia roku szkolnego jest bardzo utrudnione
  • Sprawa ma znaczenie z punktu widzenia konstytucyjnego prawa do nauki - podkreśla Adam Bodnar, który wystąpił w tej sprawie do Minister Edukacji Narodowej

Strony

logo - żarówka

Organizacja nauczania dzieci, efekty reorganizacji prac szkoły, które mogą uderzac w prawa niektórych dzieci i rodziów, edukacja równościowa, zagwarantowania praw osobom z niepełnosprawnościami - te i inne problemy związane z edukacją dzieci i młodzieży pozsotają w zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich

Sprawę prowadzi: 

Odnośnik prowadzi do opisu zespołu prowadzącego sprawę

Galeria: 
Data: 
2016-05-18

Wizyta jest efektem spotkania regionalnego w Suwałkach, kiedy (w styczniu) rozmawialiśmy m.in. o sprawach osób z niepełnosprawnościami, a pani Anita z Raczek, niesłysząca mama trójki słyszących dzieci opowiedziała nam o swoim życiu i kłopotach robiąc ogromne wrażenie na zebranych Suwalszczanach. Poznaliśmy potem cała rodzinę i poznaliśmy marzenia dzieci, żeby zobaczyć Stadion Narodowy w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik. Dlatego Biuro RPO pomogło zorganizować tę wycieczkę - odbyła się ona 18 maja 2016 r.

Odpowiedź MEN ws. edukacji antydyskryminacyjnejWystąpienie do MF ws. zasad finansowania edukacji uczniów z niepełnosprawnościamiDo MZ oraz MR ws. sklepików szkolnychDo MEN ws. zmian w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnejWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. edukacji uczniów należących do mniejszości narodowychPrzyjazny internet. Szkoła bez hejtu - informacjeRPO i koszty dowozu niepełnosprawnego dziecka do szkoły. Czy to naprawdę nie jest sprawa dla sądu administracyjnego?MEN odpowiada RPO w sprawie konsekwencji zmian w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. przenoszenia dzieci sześcioletnich do zerówek w szkołach podstawowychWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. edukacji antydyskryminacyjnej w szkołachWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie równego dostępu do nauczania religii lub etyki dla wszystkich uczniów Uczniowie szkół artystycznych nie mogą powtarzać II klasy po cofnięciu reformy sześciolatków – wystąpienie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Równa i bezpieczna szkoła – jak ją skutecznie wspierać?” – konferencja w Biurze RPOEfekt spotkania w Suwałkach: Wizyta szkoły podstawowej z Raczek na Stadionie Narodowym i CNKStypendium dla studentów z niepełnosprawnościami - wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa WyższegoPobieranie przez uczelnie wyższe nadmiernych opłat rekrutacyjnych – wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa WyższegoWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uregulowania monitoringu wizyjnego w szkołachWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie procedury przeprowadzania ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiegoSzkoły artystyczne respektują prawo rodziców do powtórzenia II klasy przez dzieci urodzone w II połowie 2008 r.Wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie rekrutacji na studia wyższe osób z tzw. starą maturą9-latek na wózku inwalidzkim nie może wjechać do szkoły.AKTUALIZACJARzecznik pyta MEN o zasady przeprowadzania egzaminów maturalnych z języków obcych i języka polskiegoRzecznik przedstawia minister edukacji rekomendacje, które zagwarantowałyby równy dostęp do lekcji religii i etykiCzego obawiają się obywatele z powodu likwidacji gimnazjów? W wystąpieniu generalnym Rzecznik przedstawia uwagi od ludzi, jakie do niego wpłynęłyUczniowie z Turośni Kościelnej z wizytą u RzecznikaRzecznik ponownie pisze do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie dostępu do edukacji osób z niepełnosprawnością w stopniu głębokimMEN o przygotowywaniu młodych Polaków do życia w społeczeństwie wielokulturowymReforma edukacji: Co z uczniami szkół muzycznych? Rzecznik pisze do Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa NarodowegoWarsztaty dla młodzieży z 44 Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie MEN odpowiada RPO w sprawie reformy edukacji i likwidacji gimnazjów: wszystko jest przewidzianeRzecznik rozmawia z uczniami, o tym jak zwalczać mowę nienawiściCzym są prawa człowieka dla najmłodszych obywateli? Uczniowie z wizytą w Biurze RPORzecznik pyta: Czy Prezydent zawetuje ustawę dotyczącą reformy systemu edukacji?Wątpliwości RPO w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów poprawkowych w szkołachRPO: Należy doprecyzować zasady uczestnictwa nauczycieli w uroczystościach religijnychWizyta RPO w Liceum im. Antoniego Dobiszewskiego w WarszawieSpotkanie z przedstawicielami Forum Związków ZawodowychRzecznik interweniuje w sprawie nauczycielek z Zabrza, które wzięły udział w Czarnym ProteścieRzecznik pisze do Ministra Zdrowia w sprawie antykoncepcji awaryjnej, klauzuli sumienia i edukacji seksualnejRPO wziął udział w finałowej gali Szkoły Dialogu. TEKST WYSTĄPIENIA ADAMA BODNARAO prawach i wolnościach obywatelskich z młodzieżąRzecznik na spotkaniu z uczniami Liceum im. Sempołowskiej w WarszawieZnamy laureatów II edycji Olimpiady o prawach i wolnościach obywatelskichRPO: Polscy uczniowie uczący się poza polskim systemem oświaty powinni móc korzystać z ulg na komunikacjęRzecznik interweniuje w sprawie postępowania dyscyplinarnego wobec nauczyciela udostępniającego w mediach społecznościowych program satyrycznyRzecznik pisze do Minister Edukacji Narodowej w sprawie realizacji prawa do równego traktowania ze względu na płeć w zakresie dostępu do edukacji zawodowejII edycja konkursu dla uczniów szkół gimnazjalnych lub ponadgimnazjalnych na multimedialną interpretację Konstytucji - zgłoszenia do 17 majaGala I Festiwalu Praw Człowieka w Kędzierzynie-Koźlu z udziałem przedstawicielki RPOZałożenia nowej podstawy programowej dotyczące edukacji o ochronie praw człowieka i przeciwdziałaniu dyskryminacjiRzecznik podjął sprawę projektu rozporządzenia MEN o nauczaniu indywidualnymKwestie przeprowadzania rekolekcji wielkopostnych powinny zostać uregulowane. RPO pisze do MENAdam Bodnar spotkał się z Młodymi LideramiRPO w sprawie projektu rozporządzenia MEN zakładającego likwidację nauczania indywidualnego dzieci z niepełnosprawnościami w placówkach oświatowych.Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada Rzecznikowi w sprawie bezpieczeństwa cyfrowego dzieci i młodzieżyCzy w związku z reformą oświaty nauczyciele stracą pracę? Rzecznik pisze do Ministra Edukacji NarodowejAntysemityzm nie jest poglądem. Sylwia Spurek wzięła udział w niezwykłej lekcji historii z Georgem Elbaumem, który ocalał z HolocaustuII edycja Konkursu multimedialnego RPO dla młodzieży na interpretację praw i wolności obywatelskich zawartych w rozdziale II Konstytucji - rozstrzygniętaAdam Bodnar przeprowadził lekcję w ramach Tygodnia Konstytucyjnego„Procesy, które zmieniają świat.” Zuzanna Rudzińska-Bluszcz na konferencji TEDxKatowiceRzecznik praw obywatelskich spotyka się z uczniami we WrocławiuO mediacji w szkole. Krzysztof Olkowicz na konferencji w ZiębicachRPO pyta Sejm o podstawy prawne niewpuszczenia uczniów z przypinkami na turniej wiedzy historycznejWręczenie nagród w konkursie dla uczniów na esej TRZY NAJWAŻNIEJSZE PRAWA CZŁOWIEKA – UZASADNIJ WYBÓRMinister Edukacji uchyla decyzję kuratora dotyczącą Pozytywnej Szkoły Podstawowej im. Arkadiusza Arama Rybickiego w GdańskuProkurator Generalny popiera stanowisko RPO w sprawie skargi konstytucyjnej rodziców dziecka z niepełnosprawnością na przepisy o refundacji kosztów dowozu do szkołyReforma edukacji: Co z uczniami, którzy nie zdali do następnej klasy?RPO wziął udział w Letniej Szkole Wiedzy o SpołeczeństwieLaureaci Gimnazjalnej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie na warsztatach w Biurze RPOSejm odpowiada RPO w sprawie niewpuszczenia do budynku uczniów z przypinkamiPrawa rodziców dzieci z niepełnosprawnościami - RPO wsparł przed sądem matkę w sprawie o zasady dofinansowania dowozu dziecka do szkołyOgólnopolski hejt na szkołę, z której odszedł transseksualny uczeń. Rzecznik bada sprawę.Czy w związku z reformą oświaty nauczyciele stracą pracę? Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada RPOOdpowiedź z Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie sytuacji gimnazjalistów, którzy mają powtarzać klasęMinisterstwo Edukacji Narodowej odpowiada na wystąpienie RPO dotyczące zasad przeprowadzania rekolekcji wielkopostnych w szkołachDlaczego tak mało informacji na temat praw człowieka znajduje się w nowej podstawie programowej? Rzecznik pyta Minister Edukacji NarodowejPrzed rozpoczęciem roku szkolnego RPO pyta: Jak uczniowie wykorzystują internet w szkole? „Różnić się nie oznacza nienawidzić się. Mniej wrogości poprzez wiedzę o prawach człowieka i dialog” - wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów„Mają 17 lat. Chcą żyć w Polsce i mieć święty spokój. Bez obcych”, Magazyn TVN24Znęcanie się na 7-letnim kolonistą. Rzecznik podejmuje sprawę.Młodzież gryfickiego liceum spotyka się z absolwentem swej szkoły RPO Adamem BodnaremSpotkania RPO z uczniami w ZłocieńcuRPO w sprawie samobójstwa prześladowanego w szkole gimnazjalistyRzecznik Adam Bodnar spotkał się z uczniami II Społecznego Liceum im. Pawła Jasienicy w Warszawie W międzynarodowym Dniu Głuchych RPO pisze do minister edukacji o sytuacji słyszących dzieci niesłyszących rodzicówCzy po likwidacji gimnazjów będą w tym roku na Mazowszu w szkołach podstawowych konkursy przedmiotowe?Wykorzystanie internetu w szkole - odpowiedź Ministerstwa Edukacji NarodowejRPO o zadaniach dla młodych. Inauguracja Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego w Katowicach Prawa człowieka według młodych. Spotkanie RPO z młodzieżą w Dąbrowie GórniczejWprowadźmy bardziej szczegółowe regulacje dotyczące zwrotu kosztów dowozu niepełnosprawnych dzieci do szkołyAdam Bodnar o nierównościach społecznych na Youth Speak ForumRPO pisze do Minister Edukacji Narodowej w sprawie problemów związanych z dowozem uczniów z niepełnosprawnościami do szkół i innych placówek edukacyjnychRodzice piszą do RPO w sprawie negatywnych skutków reformy edukacjiRzecznik pisze do Minister Edukacji Narodowej na temat praw pełnoletnich uczniówJak uczyć o prawach człowieka w świecie rozchwianych emocji i wartości?Jak uczyć o Konstytucji i prawach obywatelskich?RPO o problemach związanych z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2019/2020Adam Bodnar odwiedził uczniów jednej z warszawskich szkół podstawowychMinisterstwo Edukacji Narodowej odpowiada RPO w sprawie dowozu dzieci z niepełnosprawnościami do szkółSpotkanie RPO z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Stalowej WoliUczniowie z Czosnowa z wizytą w Biurze RPORzecznik w sprawie zasad podawania leków dzieciom z chorobami przewlekłymi w przedszkolachRzecznik prosi Minister Edukacji o doprecyzowanie przepisów dotyczących dowozu uczniów z niepełnosprawnościami do szkół Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada RPO w sprawie negatywnych skutków reformy edukacjiRPO pisze do MEN w sprawie możliwości połączenia funkcji katechety i wychowawcyAdam Bodnar za ujednoliceniem wskaźników oceny pracy nauczycieli Spotkanie Adama Bodnara z młodzieżą w WieluniuSeminarium w Biurze RPO „(Nie) oczekiwane skutki reformy systemu oświaty"Jak to jest być Rzecznikiem? Spotkanie RPO z licealistami w NakleRPO kolejny raz wskazuje MEN negatywne skutki reformy oświatyRzecznik chwali inicjatywę legislacyjną Senatu ws. kryteriów zwrotu kosztów dowozu dzieci z niepełnosprawnościami do szkółNauczanie indywidualne tylko w domu. Rzecznik zwraca uwagę na problemy dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodzicówUjednolicić wskaźniki oceny pracy nauczycieli i dyrektorów szkół. Rzecznik pisze do sejmowej komisjiRzecznik upomina się o prawo do dalszej edukacji pełnoletnich wychowanków Młodzieżowych Ośrodków WychowawczychJak szkoły przygotowują się do zmian przepisów w sprawie nauczania indywidualnego?RPO w sprawie niepublicznych szkół, w których uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiRPO wspiera maturzystów z Ostrowca Św. przed Europejskim Trybunałem Praw CzłowiekaMinister Edukacji Narodowej odpowiada Rzecznikowi w sprawie przygotowań do zmian w nauczaniu indywidualnym dzieci z niepełnosprawnościami. Załącza też statystyki