Na obrazku ludzie podwyższeniu pod dachem

Edukacja, szkoły uczniowie

Organizacja nauczania dzieci, efekty reorganizacji prac szkoły, które mogą uderzac w prawa niektórych dzieci i rodziów, edukacja równościowa, zagwarantowania praw osobom z niepełnosprawnościami - te i inne problemy związane z edukacją dzieci i młodzieży pozsotają w zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich

  • Aktualności
  • Opis sprawy
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Powiązane sprawy
Data: 
2018-05-21
  • Rzecznik Praw Obywatelskich z satysfakcją przyjmuje inicjatywę ustawodawczą Senatu ws. kryteriów ustalania zwrotu rodzicom kosztów przejazdów do szkoły dzieci z niepełnosprawnościami  

  • Brak kryteriów pozwala gminie narzucać swe warunki; jednolite reguły umożliwią zaś realny dostęp do edukacji uczniom z niepełnosprawnościami - uważa Adam Bodnar

  • RPO od dawna postuluje, aby refundować koszt nie tylko dowozu dziecka do szkoły i potem do domu, ale także powrotu samego rodzica ze szkoły oraz dojazdu po dziecko

Data: 
2018-05-14
Grafika: okulary i książki
  • Przepełnienie szkół podstawowych; nauka w późnych godzinach popołudniowych albo nawet w kontenerach przy szkołach; zbyt dużo zajęć w tygodniu; nadmiar prac domowych

  • O takich m.in. negatywnych skutkach reformy systemu oświaty Rzecznik Praw Obywatelskich napisał do minister Anny Zalewskiej

  • Adam Bodnar przestrzega, że efektem gorszych warunków nauki w szkołach publicznych będzie przenoszenie dzieci zamożniejszych rodziców do placówek prywatnych - co pogłębi nierówności społeczne

Data: 
2018-04-17
Młodziez w zabytkowej auli, dwaj mężczyźni stoją

- Jestem urzędnikiem powołanym po to, by pilnować tego, jak są przestrzegane prawa, które daje nam Konstytucja. Do RPO może się poskarżyć każdy i na rozpatrywaniu tych skarg, interweniowaniu, szukaniu sposobów naprawienia problemu, polega praca Rzecznika Praw Obywatelskich - powiedział Adam Bodnar na spotkaniu w I LO w Nakle im. Bolesława Krzywoustego.

Data: 
2018-03-27
Osoby uczestniczące w seminarium

Przepełnienie zreorganizowanych szkół podstawowych, pogorszenie warunków nauczania,  przeładowanie programu klasy VII, niechęć do wysłuchania młodzieży, brak edukacji antydyskryminacyjnej, ciężkie tornistry –m.in. o tych problemach związanych z reformą oświaty mówiono podczas seminarium zorganizowanego we wtorek w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Data: 
2018-03-22
Jasna sala lekcyjna, uczniowie siedzą na krzesłach ustawionych w rzędach, męzczyzna mówi

W Wieluniu II wojna światowa wybuchła w piątek, w dzień targowy. Bo tu zawsze, także i dziś, targi odbywają się we wtorki i piątki. II wojna zaczęła się w piątek, o 4:40 rano, kiedy ludzie już zjechali się na rynek. Wtedy na miasto spadły niemieckie bomby. Zginęło ponad 1200 mieszkańców, nam udało się odtworzyć nazwiska 96 osób. Ten dzień nazywamy Czarnym Piątkiem.

Strony

logo - żarówka

Organizacja nauczania dzieci, efekty reorganizacji prac szkoły, które mogą uderzac w prawa niektórych dzieci i rodziów, edukacja równościowa, zagwarantowania praw osobom z niepełnosprawnościami - te i inne problemy związane z edukacją dzieci i młodzieży pozsotają w zainteresowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich

Sprawę prowadzi: 

Odnośnik prowadzi do opisu zespołu prowadzącego sprawę

Galeria: 
Data: 
2016-05-18

Wizyta jest efektem spotkania regionalnego w Suwałkach, kiedy (w styczniu) rozmawialiśmy m.in. o sprawach osób z niepełnosprawnościami, a pani Anita z Raczek, niesłysząca mama trójki słyszących dzieci opowiedziała nam o swoim życiu i kłopotach robiąc ogromne wrażenie na zebranych Suwalszczanach. Poznaliśmy potem cała rodzinę i poznaliśmy marzenia dzieci, żeby zobaczyć Stadion Narodowy w Warszawie i Centrum Nauki Kopernik. Dlatego Biuro RPO pomogło zorganizować tę wycieczkę - odbyła się ona 18 maja 2016 r.

Odpowiedź MEN ws. edukacji antydyskryminacyjnejWystąpienie do MF ws. zasad finansowania edukacji uczniów z niepełnosprawnościamiDo MZ oraz MR ws. sklepików szkolnychDo MEN ws. zmian w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnejWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. edukacji uczniów należących do mniejszości narodowychPrzyjazny internet. Szkoła bez hejtu - informacjeRPO i koszty dowozu niepełnosprawnego dziecka do szkoły. Czy to naprawdę nie jest sprawa dla sądu administracyjnego?MEN odpowiada RPO w sprawie konsekwencji zmian w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. przenoszenia dzieci sześcioletnich do zerówek w szkołach podstawowychWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej ws. edukacji antydyskryminacyjnej w szkołachWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie równego dostępu do nauczania religii lub etyki dla wszystkich uczniów Uczniowie szkół artystycznych nie mogą powtarzać II klasy po cofnięciu reformy sześciolatków – wystąpienie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Równa i bezpieczna szkoła – jak ją skutecznie wspierać?” – konferencja w Biurze RPOEfekt spotkania w Suwałkach: Wizyta szkoły podstawowej z Raczek na Stadionie Narodowym i CNKStypendium dla studentów z niepełnosprawnościami - wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa WyższegoPobieranie przez uczelnie wyższe nadmiernych opłat rekrutacyjnych – wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa WyższegoWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uregulowania monitoringu wizyjnego w szkołachWystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie procedury przeprowadzania ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiegoSzkoły artystyczne respektują prawo rodziców do powtórzenia II klasy przez dzieci urodzone w II połowie 2008 r.Wystąpienie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie rekrutacji na studia wyższe osób z tzw. starą maturą9-latek na wózku inwalidzkim nie może wjechać do szkoły.AKTUALIZACJARzecznik pyta MEN o zasady przeprowadzania egzaminów maturalnych z języków obcych i języka polskiegoRzecznik przedstawia minister edukacji rekomendacje, które zagwarantowałyby równy dostęp do lekcji religii i etykiCzego obawiają się obywatele z powodu likwidacji gimnazjów? W wystąpieniu generalnym Rzecznik przedstawia uwagi od ludzi, jakie do niego wpłynęłyUczniowie z Turośni Kościelnej z wizytą u RzecznikaRzecznik ponownie pisze do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie dostępu do edukacji osób z niepełnosprawnością w stopniu głębokimMEN o przygotowywaniu młodych Polaków do życia w społeczeństwie wielokulturowymReforma edukacji: Co z uczniami szkół muzycznych? Rzecznik pisze do Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa NarodowegoWarsztaty dla młodzieży z 44 Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie MEN odpowiada RPO w sprawie reformy edukacji i likwidacji gimnazjów: wszystko jest przewidzianeRzecznik rozmawia z uczniami, o tym jak zwalczać mowę nienawiściCzym są prawa człowieka dla najmłodszych obywateli? Uczniowie z wizytą w Biurze RPORzecznik pyta: Czy Prezydent zawetuje ustawę dotyczącą reformy systemu edukacji?Wątpliwości RPO w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów poprawkowych w szkołachRPO: Należy doprecyzować zasady uczestnictwa nauczycieli w uroczystościach religijnychWizyta RPO w Liceum im. Antoniego Dobiszewskiego w WarszawieSpotkanie z przedstawicielami Forum Związków ZawodowychRzecznik interweniuje w sprawie nauczycielek z Zabrza, które wzięły udział w Czarnym ProteścieRzecznik pisze do Ministra Zdrowia w sprawie antykoncepcji awaryjnej, klauzuli sumienia i edukacji seksualnejRPO wziął udział w finałowej gali Szkoły Dialogu. TEKST WYSTĄPIENIA ADAMA BODNARAO prawach i wolnościach obywatelskich z młodzieżąRzecznik na spotkaniu z uczniami Liceum im. Sempołowskiej w WarszawieZnamy laureatów II edycji Olimpiady o prawach i wolnościach obywatelskichRPO: Polscy uczniowie uczący się poza polskim systemem oświaty powinni móc korzystać z ulg na komunikacjęRzecznik interweniuje w sprawie postępowania dyscyplinarnego wobec nauczyciela udostępniającego w mediach społecznościowych program satyrycznyRzecznik pisze do Minister Edukacji Narodowej w sprawie realizacji prawa do równego traktowania ze względu na płeć w zakresie dostępu do edukacji zawodowejII edycja konkursu dla uczniów szkół gimnazjalnych lub ponadgimnazjalnych na multimedialną interpretację Konstytucji - zgłoszenia do 17 majaGala I Festiwalu Praw Człowieka w Kędzierzynie-Koźlu z udziałem przedstawicielki RPOZałożenia nowej podstawy programowej dotyczące edukacji o ochronie praw człowieka i przeciwdziałaniu dyskryminacjiRzecznik podjął sprawę projektu rozporządzenia MEN o nauczaniu indywidualnymKwestie przeprowadzania rekolekcji wielkopostnych powinny zostać uregulowane. RPO pisze do MENAdam Bodnar spotkał się z Młodymi LideramiRPO w sprawie projektu rozporządzenia MEN zakładającego likwidację nauczania indywidualnego dzieci z niepełnosprawnościami w placówkach oświatowych.Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada Rzecznikowi w sprawie bezpieczeństwa cyfrowego dzieci i młodzieżyCzy w związku z reformą oświaty nauczyciele stracą pracę? Rzecznik pisze do Ministra Edukacji NarodowejAntysemityzm nie jest poglądem. Sylwia Spurek wzięła udział w niezwykłej lekcji historii z Georgem Elbaumem, który ocalał z HolocaustuII edycja Konkursu multimedialnego RPO dla młodzieży na interpretację praw i wolności obywatelskich zawartych w rozdziale II Konstytucji - rozstrzygniętaAdam Bodnar przeprowadził lekcję w ramach Tygodnia Konstytucyjnego„Procesy, które zmieniają świat.” Zuzanna Rudzińska-Bluszcz na konferencji TEDxKatowiceRzecznik praw obywatelskich spotyka się z uczniami we WrocławiuO mediacji w szkole. Krzysztof Olkowicz na konferencji w ZiębicachRPO pyta Sejm o podstawy prawne niewpuszczenia uczniów z przypinkami na turniej wiedzy historycznejWręczenie nagród w konkursie dla uczniów na esej TRZY NAJWAŻNIEJSZE PRAWA CZŁOWIEKA – UZASADNIJ WYBÓRMinister Edukacji uchyla decyzję kuratora dotyczącą Pozytywnej Szkoły Podstawowej im. Arkadiusza Arama Rybickiego w GdańskuProkurator Generalny popiera stanowisko RPO w sprawie skargi konstytucyjnej rodziców dziecka z niepełnosprawnością na przepisy o refundacji kosztów dowozu do szkołyReforma edukacji: Co z uczniami, którzy nie zdali do następnej klasy?RPO wziął udział w Letniej Szkole Wiedzy o SpołeczeństwieLaureaci Gimnazjalnej Olimpiady Wiedzy o Społeczeństwie na warsztatach w Biurze RPOSejm odpowiada RPO w sprawie niewpuszczenia do budynku uczniów z przypinkamiPrawa rodziców dzieci z niepełnosprawnościami - RPO wsparł przed sądem matkę w sprawie o zasady dofinansowania dowozu dziecka do szkołyOgólnopolski hejt na szkołę, z której odszedł transseksualny uczeń. Rzecznik bada sprawę.Czy w związku z reformą oświaty nauczyciele stracą pracę? Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada RPOOdpowiedź z Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie sytuacji gimnazjalistów, którzy mają powtarzać klasęMinisterstwo Edukacji Narodowej odpowiada na wystąpienie RPO dotyczące zasad przeprowadzania rekolekcji wielkopostnych w szkołachDlaczego tak mało informacji na temat praw człowieka znajduje się w nowej podstawie programowej? Rzecznik pyta Minister Edukacji NarodowejPrzed rozpoczęciem roku szkolnego RPO pyta: Jak uczniowie wykorzystują internet w szkole? „Różnić się nie oznacza nienawidzić się. Mniej wrogości poprzez wiedzę o prawach człowieka i dialog” - wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów„Mają 17 lat. Chcą żyć w Polsce i mieć święty spokój. Bez obcych”, Magazyn TVN24Znęcanie się na 7-letnim kolonistą. Rzecznik podejmuje sprawę.Młodzież gryfickiego liceum spotyka się z absolwentem swej szkoły RPO Adamem BodnaremSpotkania RPO z uczniami w ZłocieńcuRPO w sprawie samobójstwa prześladowanego w szkole gimnazjalistyRzecznik Adam Bodnar spotkał się z uczniami II Społecznego Liceum im. Pawła Jasienicy w Warszawie W międzynarodowym Dniu Głuchych RPO pisze do minister edukacji o sytuacji słyszących dzieci niesłyszących rodzicówCzy po likwidacji gimnazjów będą w tym roku na Mazowszu w szkołach podstawowych konkursy przedmiotowe?Wykorzystanie internetu w szkole - odpowiedź Ministerstwa Edukacji NarodowejRPO o zadaniach dla młodych. Inauguracja Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego w Katowicach Prawa człowieka według młodych. Spotkanie RPO z młodzieżą w Dąbrowie GórniczejWprowadźmy bardziej szczegółowe regulacje dotyczące zwrotu kosztów dowozu niepełnosprawnych dzieci do szkołyAdam Bodnar o nierównościach społecznych na Youth Speak ForumRPO pisze do Minister Edukacji Narodowej w sprawie problemów związanych z dowozem uczniów z niepełnosprawnościami do szkół i innych placówek edukacyjnychRodzice piszą do RPO w sprawie negatywnych skutków reformy edukacjiRzecznik pisze do Minister Edukacji Narodowej na temat praw pełnoletnich uczniówJak uczyć o prawach człowieka w świecie rozchwianych emocji i wartości?Jak uczyć o Konstytucji i prawach obywatelskich?RPO o problemach związanych z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2019/2020Adam Bodnar odwiedził uczniów jednej z warszawskich szkół podstawowychMinisterstwo Edukacji Narodowej odpowiada RPO w sprawie dowozu dzieci z niepełnosprawnościami do szkółSpotkanie RPO z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącym im. KEN w Stalowej WoliUczniowie z Czosnowa z wizytą w Biurze RPORzecznik w sprawie zasad podawania leków dzieciom z chorobami przewlekłymi w przedszkolachRzecznik prosi Minister Edukacji o doprecyzowanie przepisów dotyczących dowozu uczniów z niepełnosprawnościami do szkół Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada RPO w sprawie negatywnych skutków reformy edukacjiRPO pisze do MEN w sprawie możliwości połączenia funkcji katechety i wychowawcyAdam Bodnar za ujednoliceniem wskaźników oceny pracy nauczycieli Spotkanie Adama Bodnara z młodzieżą w WieluniuSeminarium w Biurze RPO „(Nie) oczekiwane skutki reformy systemu oświaty"Jak to jest być Rzecznikiem? Spotkanie RPO z licealistami w NakleRPO kolejny raz wskazuje MEN negatywne skutki reformy oświatyRzecznik chwali inicjatywę legislacyjną Senatu ws. kryteriów zwrotu kosztów dowozu dzieci z niepełnosprawnościami do szkół