Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych odmawiające wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych z dnia 2022-12-14.

Adresat:
Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sygnatura:
VII.712.3.2022
Data sprawy:
2022-12-14
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
nieuwzględnienie wystąpienia Rzecznika
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych odmawiające wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył w całości postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 16 listopada 2022 r., odmawiające wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych w przypadku przetwarzania danych osobowych dotyczących Pana K. K.

Zaskarżonemu postanowieniu Rzecznik zarzucił 1) naruszenie art. 7 oraz art. 77 § 1 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej jako: k.p.a.), mające istotny wpływ na wynik sprawy, polegające na pominięciu zastosowania art. 64 § 1 k.p.a. w zw. z art. 188 k.p.a., tj. zaniechanie wezwania Rzecznika Praw Obywatelskich do usunięcia braków w postaci wskazania adresu zamieszkania Pana K. K. w wyznaczonym terminie; 2) art. 61a § 1 k.p.a. w zw. z art. 7 ustawy o ochronie danych osobowych (dalej jako: u.o.d.o.) poprzez ich błędne zastosowanie, mające istotny wpływ na wynik sprawy, w przypadku, gdy organ był zobowiązany wszcząć postępowanie administracyjne na wniosek RPO i podjąć niezbędne czynności mające na celu ustalenie adresu zamieszkania i uzyskania zgody Pana K. K.; 3) art. 77 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako: RODO) poprzez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że przepis ten wyklucza możliwość przeprowadzenia postępowania administracyjnego przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dotyczącego ochrony danych osobowych na wniosek konstytucyjnego organu ochrony praw i wolności (Rzecznika Praw Obywatelskich) w sprawie podjętej przez Rzecznika z urzędu w celu ochrony praw obywatela; 4) naruszenie art. 14 pkt 6 ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich w zw. z art. 9 pkt 3 ustawy o RPO oraz w zw. z art. 208 Konstytucji poprzez przyjęcie, że niedopuszczalne jest prowadzenie postępowania administracyjnego przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych wszczętego na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach podjętych z urzędu z zakresu ochrony praw i wolności jednostki, dotyczących ochrony danych osobowych obywateli, co miało istotny wpływ na wynik sprawy.

Wobec powyższego, RPO wniósł, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. b i c p.p.s.a., o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości.

 


Data odpowiedzi:
2023-03-20
Opis odpowiedzi:
Skarga oddalona (wyrok z 20 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 108/23).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 20 marca 2023 r. sprawy ze skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 16 listopada 2022 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddalił skargę.
WSA stwierdził, iż skarga nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż zaskarżone postanowienie nie narusza prawa. W opinii Sądu prawidłowo wydając oskarżony akt organ uznał, że aktualnie istnieje przeszkoda dla wszczęcia i prowadzenia postępowania wobec konkretnego żądania Rzecznika. W realiach rozpoznawanych sprawy nie było także oczywiste, czy Obywatel, którego dane osobowe są udostępniane w określonym zakresie w sieci internetowej, nie aprobuje danej praktyki, a więc także czy uzyskanie jego zgody na prowadzenie postępowania jest możliwe, niezależnie czy jest osobą nieporadną, o ile me nastąpiło ubezwłasnowolnienie w stosownym zakresie. Rozważanie tej kwestii wykracza poza podstawowe cele powołania organu wyspecjalizowanego w kwestiach ochrony danych osobowych. Chybione są więc zarzuty skargi, jakoby - w następstwie wadliwego uznania, że me doszło do wszczęcia postępowania z wniosku Rzecznika - nie dokonano istotnych ustaleń w sprawie - w zakresie, gdzie powinność w tym zakresie spoczywała z urzędu na organie.