Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



1. W sprawie zasad pobierania opłat za Polskie Normy z dnia 2003-10-21.

Adresat:
PREZES RADY MINISTRÓW
Sygnatura:
RPO/404182/02/I/116 RZ
Data sprawy:
2003-10-21
Rodzaj sprawy:
wystąpienie o charakterze generalnym (WG)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Konstytucyjnego, Międzynarodowego i Europejskiego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

1. W sprawie zasad pobierania opłat za Polskie Normy.

Działalność Polskiego Komitetu Normalizacyjnego jako państwowej jednostki organizacyjnej jest działalnością publiczną i jako taka podlega reżimowi ustawy z dnia 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Polskie Normy należy zdaniem RPO uznać za dokumenty publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej, a co za tym idzie, za dokumenty podlegające upublicznieniu. Regulacja art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 12.09.2002 r. o normalizacji, zgodnie z którą Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce normalizacyjnej, nie może być rozumiana jako prawo PKN do pobierania komercyjnych opłat za Polskie Normy. RPO nie kwestionuje samej zasady pobierania opłat. Opłaty te winny jednak obejmować koszt wykonania kserokopii i użytych w tym celu materiałów, a nie być ustalane dowolnie przez PKN. Pomimo dwukrotnego zwracania się do Prezesa PKN o zmianę niezgodnego z prawem stanu, Prezes PKN odrzucił przedstawioną powyżej argumentację. RPO zwraca się z prośbą o podjęcie działań w celu zlikwidowania niezgodnych z prawem praktyk PKN.

Inf. 2/2003, str.17.

2. Pismo z dnia 3.07.2003 r. - informujące o wyroku NSA potwierdzającym argumenty RPO przedstawione w wystąpieniu z dnia 1.04.2003 r.

3. Pismo z dnia 21.10.2003 r. - prośba o informację o podjętych działaniach w sprawie.

1. W sprawie zasad pobierania opłat za Polskie Normy.

Działalność Polskiego Komitetu Normalizacyjnego jako państwowej jednostki organizacyjnej jest działalnością publiczną i jako taka podlega reżimowi ustawy z dnia 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Polskie Normy należy zdaniem RPO uznać za dokumenty publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej, a co za tym idzie, za dokumenty podlegające upublicznieniu. Regulacja art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 12.09.2002 r. o normalizacji, zgodnie z którą Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce normalizacyjnej, nie może być rozumiana jako prawo PKN do pobierania komercyjnych opłat za Polskie Normy. RPO nie kwestionuje samej zasady pobierania opłat. Opłaty te winny jednak obejmować koszt wykonania kserokopii i użytych w tym celu materiałów, a nie być ustalane dowolnie przez PKN. Pomimo dwukrotnego zwracania się do Prezesa PKN o zmianę niezgodnego z prawem stanu, Prezes PKN odrzucił przedstawioną powyżej argumentację. RPO zwraca się z prośbą o podjęcie działań w celu zlikwidowania niezgodnych z prawem praktyk PKN.

Inf. 2/2003, str.17.

2. Pismo z dnia 3.07.2003 r. - informujące o wyroku NSA potwierdzającym argumenty RPO przedstawione w wystąpieniu z dnia 1.04.2003 r.

3. Pismo z dnia 21.10.2003 r. - prośba o informację o podjętych działaniach w sprawie.

1. W sprawie zasad pobierania opłat za Polskie Normy.

Działalność Polskiego Komitetu Normalizacyjnego jako państwowej jednostki organizacyjnej jest działalnością publiczną i jako taka podlega reżimowi ustawy z dnia 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Polskie Normy należy zdaniem RPO uznać za dokumenty publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej, a co za tym idzie, za dokumenty podlegające upublicznieniu. Regulacja art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 12.09.2002 r. o normalizacji, zgodnie z którą Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce normalizacyjnej, nie może być rozumiana jako prawo PKN do pobierania komercyjnych opłat za Polskie Normy. RPO nie kwestionuje samej zasady pobierania opłat. Opłaty te winny jednak obejmować koszt wykonania kserokopii i użytych w tym celu materiałów, a nie być ustalane dowolnie przez PKN. Pomimo dwukrotnego zwracania się do Prezesa PKN o zmianę niezgodnego z prawem stanu, Prezes PKN odrzucił przedstawioną powyżej argumentację. RPO zwraca się z prośbą o podjęcie działań w celu zlikwidowania niezgodnych z prawem praktyk PKN.

Inf. 2/2003, str.17.

2. Pismo z dnia 3.07.2003 r. - informujące o wyroku NSA potwierdzającym argumenty RPO przedstawione w wystąpieniu z dnia 1.04.2003 r.

3. Pismo z dnia 21.10.2003 r. - prośba o informację o podjętych działaniach w sprawie.

 
Wystąpienie dołączone do tego dokumentu:


Data odpowiedzi:
2004-11-24
Opis odpowiedzi:
1/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 19.05.2003 r. - Inf. 2/2003, str.84.

2/ odp. Prezesa PKN z dnia 29.07.2003 r. - Inf. 3/2003, str.77.

3/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 5.08.2003 r. - Inf. 3/2003, str.77.

4/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 16.12.2003 r.

1/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 19.05.2003 r. - Inf. 2/2003, str.84.

2/ odp. Prezesa PKN z dnia 29.07.2003 r. - Inf. 3/2003, str.77.

3/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 5.08.2003 r. - Inf. 3/2003, str.77.

4/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 16.12.2003 r.

1/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 19.05.2003 r. - Inf. 2/2003, str.84.

2/ odp. Prezesa PKN z dnia 29.07.2003 r. - Inf. 3/2003, str.77.

3/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 5.08.2003 r. - Inf. 3/2003, str.77.

4/ odp. Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 16.12.2003 r.