Sprawy generalne Rzecznika Praw Obywatelskich



Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na pkt 1 podrozdziału "Zasady ustalania wysokości stawek czynszu" w rozdz. IV załącznika do uchwały Rady Miasta J. z dnia 29.09.2003 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta J. na lata 2004-2008 z dnia 2006-11-15.

Adresat:
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W WARSZAWIE ZA POŚREDNICTWEM RADY MIEJSKIEJ W JÓZEFOWIE
Sygnatura:
RPO/466742/04/V/507.3 RZ
Data sprawy:
2006-11-15
Rodzaj sprawy:
skarga do Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (WSA)
Nazwa zepołu:
Zespół Prawa Cywilnego
Wynik sprawy:
Opis sprawy:

Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na pkt 1 podrozdziału "Zasady ustalania wysokości stawek czynszu" w rozdz. IV załącznika do uchwały Rady Miasta J. z dnia 29.09.2003 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta J. na lata 2004-2008.

W ocenie Rzecznika Rada Miasta nie uwzględniła wszystkich czynników wpływających na podwyższenie lub obniżenie wartości użytkowej lokalu, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie praw lokatorów. W ogóle nie uwzględniono, jako czynnika różnicującego wysokość stawek czynszu najmu, ogólnego stanu technicznego budynku. Zgodnie z uregulowaniami przyjętymi przez Radę Miasta jako standard przyjęto, że lokale komunalne nie są wyposażone w żadne media poza elektrycznością. Każde medium (woda, kanalizacja, gaz, centralne ogrzewanie) stanowi bowiem czynnik podwyższający wartość użytkową lokalu. Takie rozwiązanie wydaje się sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i nie odpowiada ogólnym standardom cywilizacyjnym w Polsce.

Zdaniem Rzecznika mechanizm ustalania wysokości stawek czynszu został podporządkowany stworzeniu warunków do likwidacji wieloletnich zaniedbań w sferze remontów. Czynsz najmu nie może stanowić zasadniczego źródła finansowania przez gminę remontu lokali wchodzących w skład jej zasobu mieszkaniowego.

 


Data odpowiedzi:
2008-03-26
Opis odpowiedzi:

Skarga uwzględniona (wyrok z dnia 30.08.2007 r., sygn. akt II SA/Wa 2400/06).